ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΓΥΡΗ;

ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΓΥΡΗ

Η γύρη των φυτών είναι το αρσενικό στοιχείο της γονιμοποίησής τους και βρίσκεται στους ανθήρες στην άκρη των στημόνων σε μορφή σκόνης σε διάφορα χρώματα. Οι μέλισσες την ανακατώνουν με νέκταρ για να κολλήσουν τα εκατομμύρια των κόκκων της γύρης και σχηματίσουν μικρά σφαιρίδια για να την μεταφέρουν και να την απο- θηκεύσουν στην κυψέλη.

Κάθε μέλισσα μεταφέρει σε κάθε της ταξίδι δύο τέτοιες σφαίρες μία κάτω από κάθε ένα από τα πίσω πόδια της. Και οι δυο μαζί ζυγίζουν περίπου 20mg. Μία μέλισσα χρειάζεται κατά προσέγγιση μία ώρα γιά να συλλέξει αυτήν την ποσότητα η οποία περιέχει περίπου 4.000.000 γυρεόκοκκους.(Ενα κουτάλι του γλυκού γύρη - η συνιστώμενη δοσολογία γιά το ξεκίνημα - περιέχει 1.200 σφαιρίδια, δηλαδή περίπου 2.500.000 κόκκους γύρης, κάθε ένας από τους οποίους έχει τη δυνατότητα να γονιμο ποιήσει ένα άνθος και να παραχθεί έτσι ένας καρπός.Δεν είναι υπερβολή λοιπόν όταν λένε ότι κλείνει μέσα της τη γεννεσιουργό δύναμη της φύσης. Σημειώστε επίσης ότι η γύρη αποτελεί την πρώτη ύλη για την παραγωγή Βασιλικού πολτού.

Η γεύση και το χρώμα της διαφέρει και εξαρτάται από τα λουλούδια από τα οποία έχει μαζευτεί.Έτσι νωπή, όπως συλλέγεται χαλάει πολύ εύκολα, αν μείνει έξω από το ψυγείο. Για να διατηρηθεί εκτός ψυγείου, αφαιρείται η υγρασία με τη μέθοδο του διάκενου. Είναι προϊόν πολύ υγροσκοπικό και αν μείνει έξω μετά την αποξήρανσή της απορροφά υγρασία και χαλάει, οπότε χάνει τις ευεργετικές της ιδιότητες. Και για αυτό πρέπει να κρατάει κανείς πάντα την ξερή μελισσογύρη μέσα σε γυάλινα αεροστεγή δοχεία με σκέπασμα που εφαρμόζει (ερμητικά).

ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΡΗΣ

Η γύρη είναι τροφή πλούσια σε πρωτείνες και περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα τα οποία ο οργανισμός μας δεν είναι σε θέση να συνθέσει, και μάλιστα στην περίπτω- ση της γύρης τα λαμβάνει από φυσική πηγή. Περιέχει επίσης υδατάνθρακες, λίπη, ανόργανα συστατικά, τερπένια, καροτενοειδή, φλαβονοειδή και άλλα συστατικά απαραίτητα για τη διατροφή του ανθρώπου. Σημαντικό επίσης στοιχείο γιά την ποιότητα της γύρης είναι ότι η μέλισσα από τη φύση της γνωρίζει να επιλέγει γύρες πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά, αγνοώντας τις φτωχές σε περιεκτικότητα. Αν στο διαιτολόγιο μας υπήρχε μόνον η γύρη γιά την πρόσληψη αμινοξέων, θα ήταν αρκετά 15gr για να καλύψουμε τις ανάγες μας. (Ανάλογα με την ηλικία και τις ειδικές συνθήκες - αθλητισμός, κόπωση κλπ - μπορεί να αυξηθεί ως τα 35γρ).

ΒΙΤΑΜΙΝΕΣ 


Περιέχει σημαντική ποσότητα βιταμινών του συμπλέγματος Β, και αρκετή βιταμίνη C. Περιέχει ακόμη καρετεινοειδή που μετασχηματίζονται σε βιταμίνη Α από τον οργανισμό, καθώς και βιταμίνη Ε. Επίσης στη γύρη υπάρχει μία ουσία η ρουτίνη, η οποία ενισχύει την αντίσταση ολόκληρου του συστήματος του κυκλοφοριακού ως και το επίπεδο των τριχοειδών αγγείων. Η εργαστηριακή έρευνα έδειξε ότι η ελαστικότητα των αγγείων μπορεί να ΑΥΞΗΘΕΙ ΩΣ ΚΑΙ 76% ΜΕ ΔΟΣΗ ΤΩΝ 3ΓΡ. Ταυτόχρονα η ίδια ουσία σε περιπτώσεις αιμορραγίας επιταχύνει το πήξιμο του αίματος, και μετριάζει το ρυθμό της καρδιάς.

ΖΑΧΑΡΑ 

Περιέχει από 10 - 15% φρουκτόζη και γλυκόζη.

ΕΝΖΥΜΑ 

Περιέχει φωσφατάση, αμυλάση, ιμβερτάση και άλλα ένζυμα τα οποία παίζουν καταλυτικό ρόλο σε πολλές βιοχημικές αντιδράσεις που γίνονται στον ανθρώπινο οργανισμό.

ΘΡΕΠΤΙΚΗ & ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΓΥΡΗΣ

Η γύρη αποτελεί μία ευχάριστη βιολογική διατροφική έκπληξη, καθώς λειτουργεί ως καταλύτης στις περισσότερες από τις αντιδράσεις του οργανισμού καθώς συμβάλλει στη συνολική άμυνα του οργανισμού. Η γύρη έχει υψηλή περιεκτικότητα σε ρουτίνη, γνωστή ως βιταμίνη R (60 mg/ 100 gr. γύρης), η οποία αυξάνει την αντίσταση των τριχοειδών αγγείων, προφυλάσσοντας έτσι τον οργανισμό από εγκεφαλικές αιμορραγίες.

Η γύρη περιέχει γουαδοτρόπες ορμόνες, που είναι βιολογικά δραστικές ουσίες που δρουν απευθείας στους γενετικούς αδένες, τόσο του άρρενος όσο και του θήλεος.Η σπερματογέννεση στον άνδρα και η φυσιολογική εξέλιξη των ωοθυλακίων στη γυναίκα καθορίζονται σημαντικά από την παρουσία των ορμονών αυτών. Η γύρη βοηθά στη διανοητική λειτουργία, ενισχύει τη συστολή της καρδιάς, έχει διουρητική δράση.

Η γύρη βελτιώνει την όρεξη γι’ αυτό και συνίσταται ιδιαίτερα σε περιπτώσεις:

• αδυναμίας και γενικής εξασθένησης του οργανισμού

• απώλειας βάρους

• εντερικών ανωμαλιών

• ψύχωσης και νευρασθενειών

• απώλειας μνήμης

• κακού μεταβολισμού

Η γύρη βελτιώνει την κατάσταση ατόμων που έχουν ήπιες αλλεργικές εκδηλώσεις και τους βοηθά ώστε να αποκτήσουν βαθμιαία αντίσταση (ανοσοποίηση). Η γύρη βελτιώνει την θεραπευτική αγωγή στην προστατίτιδα. Είναι πλούσια σε κιστίνη, ένα αμινοξύ που επηρεάζει θετικά την τριχοφυΐα και το χρώμα των μαλλιών. Μετριάζει και περιορίζει σημαντικά τα προβλήματα της εμμηνόπαυσης, δίνει ευεξία, αυξάνει την αυτοπεποίθηση και βελτιώνει τη σεξουαλική κατάσταση.

Η γύρη περιέχει βιολογικά ενεργές ουσίες που επηρεάζουν θετικά τον μεταβολισμό του νερού, ελέγχουν την όρεξη, την απόθεση λίπους στον οργανισμό, την λειτουργία των ωοθηκών και του θυρεοειδούς αδένα και γενικά προάγει την καλή φυσική κατάσταση του σώματος. Οι υγιέστεροι και μακροβιότεροι άνθρωποι του κόσμου, οι κάτοικοι των Ιμαλαΐων, του Καυκάσου και των βουνών Βικαμπόμπα στο Εκουαδόρ, χρησιμοποιούν τη γύρη στο καθημερινό τους διαιτολόγιο.

Πόση γύρη πρέπει να τρώμε τη μέρα;

35 γρ. γύρης (μια κουταλιά της σούπας) την ημέρα καλύπτουν τις ημερήσιες ανάγκες μας σε πρωτεΐνες, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.Μπορεί να καταναλωθεί αυτούσια ή σε γάλα ή χυμό πορτοκάλι καθώς επίσης και ανακατεμένη με μέλι.

Η κατανάλωση γύρης πρέπει να ξεκινήσει με μικρή ποσότητα μέχρι να συνηθίσει το στομάχι. Προτείνεται μια κουταλιά του γλυκού καθημερινά για μια περίπου βδομάδα και σταδιακή αύξηση σε μια κουταλιά της σούπας. Η κατανάλωση γύρης θα πρέπει να συνεχιστεί χωρίς διακοπή για 4-6 μήνες ανάλογα με την αντίδραση κάθε ατόμου ξεχωριστά.